New York Times Says Chinese Hackers Broke Into Its Computers

Keyboard file

HONG KONG (CNN) — The New York Times says that Chinese hackers have carried out sustained attacks on its computer systems, breaking in and stealing the passwords of high-profile reporters and other staff members.

According to The Times, the cyberassaults took place over the past four months, beginning during an investigation by the newspaper into the wealth reportedly accumulated by relatives of the Chinese premier, Wen Jiabao.

The reports on Wen’s family members, alleging they had amassed financial holdings worth billions of dollars through business transactions, infuriated Chinese authorities, who responded by blocking access to The Times’s website in mainland China.

The Times said in an extensive article dated Wednesday that it had worked with computer security experts to monitor, study and then eject the attackers. It said that by following their movements, it aimed to “erect better defenses to block them” in the future.

The newspaper said that the security experts it used to counter the attacks had accumulated “digital evidence that Chinese hackers, using methods that some consultants have associated with the Chinese military in the past, breached The Times’s network.”

Chinese authorities didn’t immediately respond to repeated CNN requests for comment on the matter Thursday, but The Times story carried a response it said was from the Chinese Ministry of National Defense.

“Chinese laws prohibit any action including hacking that damages Internet security,” the ministry told the newspaper, adding that “to accuse the Chinese military of launching cyberattacks without solid proof is unprofessional and baseless.”

China-focused journalists targeted

According to The Times, the intruders hacked into the email accounts of its Shanghai bureau chief, David Barboza, the reporter on the controversial articles about Wen’s relatives’ wealth, and Jim Yardley, the New Delhi bureau chief who had previously covered China.

“What they appeared to be looking for,” the Times article said, “were the names of people who might have provided information to Mr. Barboza.”

But the security experts hired by the newspaper “found no evidence that sensitive emails or files from the reporting of our articles about the Wen family were accessed, downloaded or copied,” said Jill Abramson, executive editor of The Times.

The investigators gathered evidence that the hackers obtained the corporate passwords for every Times employee, using them to break into the personal computers of 53 employees, most of them outside the newsroom.

With the level of access the intruders had gained, senior editors at the newspaper were reportedly worried that they might attempt to disrupt the news organization’s publishing systems, notably on the night of the U.S. presidential election in November, when it said the attackers were especially active.

“They could have wreaked havoc on our systems,” Marc Frons, the Times’s chief information officer, said in the newspaper’s report. “But that was not what they were after.”

There was no evidence the hackers used the passwords they obtained to pursue information not connected to the Wen family investigation, The Times said, adding that no customer data was stolen.

The Times said it informed and “voluntarily briefed” the FBI about the attacks.

An angry reaction last year

At the time of the publication of the initial Times report on Wen’s family in October, Chinese authorities called it an attempt “to blacken China’s image,” saying it had “ulterior motives.”

It came at a particularly sensitive time in China, a matter of weeks before the start of the ruling Communist Party’s 18th National Congress, at which the country’s next set of leaders was announced.

The Times’s English- and Chinese-language websites remain blocked in mainland China, as do those of Bloomberg News, which in June published a report on the business interests of relatives of Xi Jinping, who is now the country’s new top leader.

The Chinese government tries aggressively to control the flow information inside its borders about sensitive topics like unrest in Tibetan areas and criticism of senior officials. It strictly manages the output of domestic news media outlets and has a history of shutting off access to international news websites.

Chinese authorities have blacked out the broadcast signal for international television stations like CNN and the BBC when they have aired sensitive reports about the country.

CNN Staff in Beijing contributed to this report.

The-CNN-Wire/Atlanta/+ ™ & © 2013 Cable News Network, Inc., a Time Warner Company. All rights reserved.